Als beeldend kunstenaar en docent ‘filosoferen met kinderen’ merkte ik al welke bijzondere ideeën en oplossingen kinderen kunnen hebben.
Zou dat niet alleen mij inspireren, maar ook bestuurders en beslissers?
Om dit te onderzoeken deed ik twee losse filosofieprojecten:
Met kinderen van groep 8 van OBS Yore (nu opgegaan in Kindercampus Oculus) heb ik zeven weken over allerlei onderwerpen gefilosofeerd om ze voor te bereiden op een filosofisch gesprek op het Provinciehuis in Den Bosch met de Commissaris van de Koning Wim van de Donk. Zij hebben samen gefilosofeerd over de vraag of de wereld één land zou moeten en kunnen worden.
Na een voorbereiding van zeven weken hebben kinderen van groep 6 van de Armhoefse Akkers op het gemeentehuis gefilosofeerd met de wethouder van onderwijs over gelijkheid, gelijkwaardigheid en gelijke kansen in het onderwijs.
In deze gesprekken lieten de kinderen zien een gelijkwaardig gesprek te kunnen voeren, vanuit hun eigen, vaak verrassend frisse ideeën. Met de Wereldreddingsbrigade wilde ik dit structureel ruimte geven als originele bron, waar organisaties uit kunnen putten én zo tegelijkertijd kinderen een veelzijdig en voor hen interessant leertraject kunnen bieden.